February 28, 2013

Ten Surprising Truths about Video Games and Learning

“Your brain’s important, but not all that important,” said Dr. James Paul Gee*. 
By that he means the following: What we’d assumed about the importance of brain functions are no longer relevant. There’s been a revolution in the learning sciences and the new theories say that human beings learn from experiences. Dr. James Gee validated reasons why video games are good for learning. 

Here are 10 truths, according to Gee.  Video games…
- Feed the learning process
- Obviate testing
- Build on experience
- Redefine teachers as learning designers
- Teach language through experience
- Entice kids to love challenges
- Motivate learning
- Teach problem-solving
- Encourage risk-taking
- Provide valid learning model for schools

*professor at Arizona State University and a leading authority on literacy and the potential of educational games



February 26, 2013

Kit transmédia sur l'alimentation

Le « Kit Popote » est un dispositif pédagogique et transmédia qui aborde les notions de gaspillage alimentaire et d’inventivité culinaire. Dans ce kit labellisé par le “Programme National pour l’Alimentation” 

Le kit contient:
- Le jeu de société « Popote Minute » : chaque joueur doit préparer le meilleur menu possible pour les koloks ou leurs voisins en utilisant des produits simples et de saison !
- Le DVD « Popote Chef » : dans cet épisode de la fiction interactive L@-KOLOK.com, vous devez aider les koloks à préparer un repas complet, vite et pas cher ! Le dvd contient un espace pédagogique avec des contenus dédiés aux enseignants.
- Un livret d’animation pédagogique
- Un livret transmédia

Avec la KOLOK, dispositif  principalement destiné aux ados de 14 à 20 ans, le "spectateur"  entre à la fois dans l'histoire construite autour de la vie en colocation de quatre jeunes, et dans un édifice labyrinthique fondé sur de multiples supports (web-fiction interactive, jeu de société, ARG, webcams, blogs, podcasts, etc.).

February 23, 2013

Apps for Autism: Communicating on the iPad

Autistic people whose condition prevents them from speaking are making breakthroughs with the help of tablet computers and special applications that allow them to communicate, some for the first time.


February 21, 2013

El primer cuento para niños sobre Artritis Idiopática Juvenil

La Liga Reumatolóxica Galega, la Lliga Reumatològica Catalana y la Asociación de Padres de Niños y Jóvenes con Enfermedades Reumáticas de la Comunidad Valenciana (Aspanijer), con la colaboración de la Sociedad Española de Reumatología Pediátrica (SERPE) y Abbvie, acaban de lanzar el cuento infantil ‘Zuspi y Octopus’, el primero en España sobre la artritis idiopática juvenil (AIJ), una enfermedad que se caracteriza por la inflamación crónica de articulaciones pero que puede afectar también a otros órganos como los ojos e incluso, aunque raramente, a la piel, los pulmones y el corazón.

El cuento infantil ha sido realizado por Kidekom.



February 19, 2013

Half the Sky Movement: The Game

A Facebook adventure that raises awareness and funds to empower women and girls across the globe.

Over 300 million people play online social games each month, and their demographic profile cuts across gender and age groups. In early 2013, the movement to empower women and girls continues with a new adventure on Facebook. Half the Sky Movement: The Game is inspired by the book Half the Sky: Turning Oppression into Opportunity for Women Worldwide and brings players first to a small village in India to meet Radhika.

7 Reasons Why Kids Should Play Video Games

Conventional wisdom suggests that time spent playing video games is time wasted. The common perception is that few video games exercise the brain and, if there is any physical activity involved, it's usually the occasional wave of a controller rather than anything that will work up a sweat. And shouldn't kids be outside playing, rather than sitting in front of yet another screen?

There are good reasons why  kids should spend a few hours a week building cities or battling aliens.

Here's why:

1. Video games teach problem solving
2. Video games are social
3. Video games provide positive reinforcement
4. Video games teach strategic thinking
5. Video games build teamwork
6. Video games improve hand-eye coordination
7. Video games bring families together

February 16, 2013

Une BD de sensibilisation à l'entrepreneuriat

« Nath’ et Simon… créent leur entreprise ! » pour découvrir de manière  ludique et complète la belle aventure de la création d’entreprise. Tout au long des 84 pages de cet ouvrage  vous serez amené(s) à découvrir les différentes étapes de la création, depuis l’idée jusqu’à la croissance de l’entreprise, en passant par l’étude de marché, les prévisions financières, le commercial, les démarches administratives, la rédaction du business-plan… 15 étapes au total, avec de nombreux approfondissements et contenus pour aller plus loin.

February 14, 2013

Cut FIlms, an anti-tobacco and anti-smoking youth project

Cut Films is an anti-tobacco short film competition aimed at young people to make films for their friends.
The best short film could win tickets to music festivals, Ipods and shopping vouchers. 

Cut Films started after Deborah Hutton, who was Health Editor for Vogue fashion magazine, died of lung cancer from smoking for just a few years.
Deborah realised too late the harm smoking does and died leaving behind her husband and four children.

February 13, 2013

Ibitz Uses Child's Physical Activity To Power Games, Earn TV Privileges

Kids have to walk 5,000 steps in a day before being allowed to watch cartoons, or an hour-long bike riding to earn an hour of video games.
That's the idea behind ibitz, a new fitness tracker that not only keeps track of how active child is, but lets him or her earn access to new levels in a favorite video game, or time in front of the television based on how active they've been during the day.

February 8, 2013

Perception croisée enfants/parents face à l’usage d’Internet

La division RSA d’EMC, partenaire du Safer Internet Day, a sollicité l’IFOP pour réaliser une étude.

L’objectif de l’étude était d’analyser les usages et la perception d’Internet qu’ont les enfants en les comparant à la perception qu’en ont leurs parents. Voici les thèmes investigués :
- Contexte de l’utilisation d’internet par les enfants
- Niveau de sécurité perçu
- Comportements sur Internet
- Connaissance des droits et devoirs de l’internaute


La Ville de Paris lance la première plateforme « Soyez net sur Net » dédiée à l’e-réputation

la Ville de Paris inaugure un outil inédit lié à l’e-réputation : la plateforme « Soyez Net sur le Net ».

La plateforme en ligne propose plusieurs services. 
- L’évaluation interactive de l’E-réputation des jeunes, avec la mise à disposition d’un test inédit en ligne. 
- Des fiches pratiques pour apprendre à paramétrer un compte sur les réseaux sociaux. 
- Une présentation et des liens vers les différentes institutions et services de l’Etat à même de traiter les problèmes que chacun peut rencontrer sur le net. (Gendarmerie, Police, CNIL, Préfecture de Police, etc.)

February 6, 2013

"Attack! of the S. Mutans", a game to improve Oral Health

The 15-minute game, aimed at children ages 8 and up, takes players into a virtual environment inside the human mouth. Players can watch colorful simulations of Streptococcus mutans as the bacteria devour sugars and carbohydrates and produce the lactic acid that attacks teeth and causes decay. Using a Wii-type controller, players fire away at the acid and bacteria. They also learn a little science in the process with the help of Dentisha, a virtual guide.